У назві я лукавлю. Нав’язую
відразу вам свою інтерпретацію (хоча хтозна, хтозна). Ну, бо інтуїція підказує
мені, що не можна рік писати листи людині, якої ти не називаєш, якій не
представляєшся і взагалі (може, тому, що це не одна людина? Може, адресатів –
мільйони? А може, він узагалі пише собі?). Натомість це чудесна метафора й
чудесна техніка письма як терапії, що й робить Чарлі. Йому 16, у нього депресія,
з дитинства він на обліку у психіатра, в середній школі його найкращий друг
наклав на себе руки, а більше друзів у нього взагалі-то й не було. Доплюсуйте
період дорослішання й те, що герой через внутрішні проблеми не може побунтувати
в сім’ї, він показово тихий, скромний, слухняний і – сказано ж у заголовку, що
«сором’язливий».
Уся книжка – про дорослішання.
Проблеми накопичуються поступово й у певну мить вибухають і падають на читача
несподіваним вигином (так кажуть?) сюжету. Пройти всі етапи підліткового бунту
Чарлі допомагають друзі, Патрик і Сем. Один із них – гей, друга – недосяжна
кохана, в коханні до якої є щось самозречене. Кохання до Сем позбавлене
тілесності, ідеальне. Вона – його Беатріче, його Лаура, не менше. Нічого,
психіатр із цим розбереться.
Утрьох вони – «безмежні» –
слухають музику (скільки назв тут промовляють до тих, хто в контексті, а
скільки треба ще прослухати!), їздять на пікапі, курять травичку і обпиваються
несанкціонованим алкоголем. Нагадаю, що вони – старшокласники. Деяких українських
читачів може шляк трафити, будьте обережні. Вони ще й сексом займаються.
Взагалі мене страшенно вражали в мої підліткові і юнацькі роки ці відмінності у
ставленні до тілесності в нашій культурі (я росла в сільській місцевості,
відмінниця, батьки – вчителі, у нас у селі з цим усе амбівалентно) і в західних
(точніше – американських) серіалах 1990-х. Я з тих, які зростали на «Беверлі
Хілз 90210» і співпереживали всім проблемам американських
старшокласників/першокурсників: хто з ким переспав, хто з ким спати не хоче,
хто принципово «не дає», а хто з цим не мириться, кого зґвалтували, хто
«гуляща». Це все було таке «доросле», аж не вірилося, що мине ще кілька років,
і ти теж станеш «дорослою», тобі теж буде шістнадцять, вісімнадцять, двадцять
один… Усі ці проблеми наздоженуть і тебе, стануть близькими й болючими,
невирішуваними.
Чарлі – ще той хлопчина! Влазить
своїми листами тобі в душу, затягує. Пише тобі одного листа, потім ще і ще. І
хоп – ти вже й не помічаєш, як стежиш із затамованим духом за життям цього
сором’язливого «ботаніка» з купою проблем. Дізнаєшся, що трагічно загинула улюблена
тітка Хелен, і що це глибоко травмувало Чарлі. Що він застукав сестру за
сексом. Що його найкращий друг – ну, ви вже знаєте. Що хтось написав вірша,
який промовляє в саме серце, і підозрюєте, що це могла бути передсмертна
записка його друга. Або й він сам написав цього вірша в пам’ять про Майкла. Ви
навіть смієтеся з жартів, бо все це написано з гумором, хоч теми до біса
складні. Ви дуже поважаєте Чарлі, бо він уміє бути другом (ні: Другом!). І
водночас співчуваєте, бо він геть не дбає про себе. Ви глибоко страждаєте, коли
Чарлі страждає. Ви приносите йому яблука в лікарню й розповідаєте свіжі новини.
Інстаграмите його лікарняну їжу, разом смієтеся. Ви по-справжньому проживаєте
цю книжку. І мимохідь думаєте про тисячі речей у світі, як-от:
1) Популярна
музика і її вплив на вас;
2) Як
музика робить вас безмежними;
3) Книжки,
які читає Чарлі;
4) Геї;
5) Кохання
і стосунки;
6) Дружба;
7) Самогубство;
8) Педофілія;
9) Родичі
і як із ними співіснувати;
10) Легкі
наркотики;
11) Як
це – їхати в тунелі, стоячи на повний зріст і слухаючи улюблену музику?
Останній пункт змусив мене
по-особливому замислитися. У книжці багато рядків присвячено поняттю «безмежності».
Як це – бути безмежними? Це так, мовби їдеш в автівці з найкращими друзями,
мовби ти закоханий(-а) і слухаєш музику, яка розриває тебе на частинки і змушує
почуватися… у кожного це почуття особисте. Я б назвала це «щастям», і в мене
теж є такий набір ситуацій і пісень, які відповідають за активацію цього стану.
Мені здається, безмежність – почуття, властиве лише юності. У дорослому віці
все якось геть інакше. Це, як у серіалі «Як я зустрів вашу маму»: коли ти з
часом носиш за собою гору валізок, і їх ніде не можна лишити назавжди. Хіба що
ненадовго поставити в камері схову. Безмежність властива лише юності, бо юність
буває дуже егоїстична, дуже зосереджена на собі, самодостатня. Це і є, на мою
думку, цей стан.
Що важливо: автор не стоїть над
читачем і не нав’язує своїх високочолих висновків. Усі думки думають герої, всі
висновки належать їм і вам. І, звісно ж, Чарлі. Бо все це ми бачимо крізь нього
(може, він узагалі це все придумав, га?).
І останнє: як казав учитель Білл,
будьте фільтрами, а не губками. Найкраща життєва порада евер.
Стівен Чбоскі. Привіт, це Чарлі! або Переваги сором’язливих. Пер. з
англ. Артем Гусак. — Київ : РІДНА МОВА, 2017. — 232 с. — (Серія «Світовий
бестселер рідною мовою»).
Немає коментарів:
Дописати коментар