Була дуже здивована, коли дізналася, що оці дві книжки, які
тримаю в руках, — перевидання однойменної книжки 2008 року. Кажуть, без реклами
«Гра» невідомої в широких колах вузької спільноти українськомовних читачів
авторки стала хітом Петрівки (для тих, хто не в курсі, там є книжковий ринок). Отож,
мені стало цікаво, що ж такого фантастичного написала журналістка Марина Муляр,
що її так розхапали українські читачі.
Тепер я вже начитана й готова вам прозвітувати. Перша книжка
викликала в мене лише одну емоцію: «І? І що?». Текст написано незграбно,
конфлікт не розкрито, перша книжка більше схожа на перший розділ, а тут її
видано окремим томом, та ще й на рік раніше, ніж другу. Це знущання. Це — ще не
підліткове, але вже й не дитяче фентезі. Земля вже давно перетворилася на отруйне
звалище, жалюгідна зграйка тих, хто вижив, перемістилася на голий астероїд і
вже встигла народити зо два покоління людей. Троє тринадцятирічних живуть на
астероїді в далекому майбутньому, мають дивні імена і геть нерозкриті, шаблонні
характери. Перша — Аг (Палагна), українка в гуцульському жилеті, друга, Фана, —
француженка, типова «білявка», її описано як тупеньку й верескливу дівку, вона
всіх дратує й загалом постійно намагається скоїти щось дурне. Це вона втягнула
всіх у «Гру». Третій — Темний, хлопчина Антон, юний обдарований хакер,
однокласник двох перших. Типу дуже крутий, ходить увесь у чорному й темних
окулярах. Одна з рецензенток слушно вказує на алюзію до Темного Лорда з «Гаррі
Поттера». Але, як ви вже здогадалися, всі вони добрі й пухнасті у глибині душі.
Є ще вчителька, хімічка на ім’я Еріона, красива білявка з американських
фільмів, різка й героїчна, її всі бояться й поважають. Вона ще пам’ятає свою
рідну Землю й дуже за нею сумує. Властиво, оце й увесь кістяк. Четверо
персонажів бігають туди-сюди містом від трьох прибульців із паралельного
виміру, із комп’ютерної гри, яка насправді відкрила коридор у паралельний
вимір. Ця четвірка — королі Вигук, Морок і Спалах, усі, відповідно, мають
надприродні здібності, усі на початку видаються злими, але, як і решта, згодом
виявляються білими і пухнастими. Єдиний, хто тут злий, — то це геніальний
дядечко програміст Фани, Ден. Це він заради своїх таємничих цілей розробив «Синій
Коридор» і втягнув братів-королів зі свого світу у світ астероїда. Хоча й у
нього, як ми здогадуємося, були на те свої, так і не розкриті читачам, причини.
Начебто любовні. Хоча хто його знає.
І воно начебто б усе непогано, якщо не брати до уваги
шаблонності всього, що я описала вище. Ми це вже всі давно бачили в численних
фантастичних серіалах та американських фільмах. Єдина різниця — ту є дівчинка
Палагна, чиї предки народилися десь на території України. Начебто непогано,
якби це було написано хоч трошечки зграбно, хоч трошечки літературно. Діалоги —
це ок, але їх часом треба розбавляти описами. Щоб читач допетрав, у чому річ. А
ще оця біганина туди-сюди, абсолютно безглузда. Підлітки тікають і
переховуються від тих, кого вважають ворогами, хоча насправді їм не загрожує
ніяка небезпека. Усі білі і пухнасті, це ви вже знаєте. Надприродні сили трьох
братів використовуються десь по одному-два рази, начебто для галочки, бо ж у
казці є закон: якщо є надприродна сила, її слід використати, як ту рушницю в
театрі. Ото й усе, побігали, поганялися (на думку спадає гра «гасай-коло» в
Керролла) й відпустили братів додому, де в них теж щось твориться неймовірне і
страшне. Так що далі буде. Читач ошуканий, ніяких переживань, нічого не
зрозуміло. Рівень перший.
І тут приходить рівень другий. Мені пощастило, бо в мене
були дві книжки відразу, не довелося чекати рік на продовження розділу. Другий
том утричі товщий, у ньому більше дії, більше пояснень, більше небезпеки. Тут
читач реально може переживати з а трьох безголових підлітків і їхню
суперучительку. Учителька. Між іншим, виявляється, «дракон» (у неї свої
надприродні здібності).
У юних персонажів ніякого загалом розвитку характерів не
відбулося, окрім того, що Фану авторка тепер представила не лише як тупоголову
ляльку, а й як дівчинку, схильну до істерик. Її поведінка, гадаю, мало коли
обґрунтована психологічно. Хіба що в неї телепатія і теж надприродні здібності,
але про це ми, певно, дізнаємося у третьому томі, якого ще немає. Тому
звернімося до учительки Еріони, яка, судячи з обкладинки, є головною героїнею
цієї книжки. У неї накльовуються шури-мури з Вигуком, вона вміє розщеплювати
свою свідомість, ми з нею нині приблизно одного віку. Нам трохи за двадцять.
Вона багато пережила, і щойно хтось згадує Землю, як у неї до горла
підкочується клубок. Вона — рятівниця, підлітки більше для декорації, хоча
кожен із них виконує свою, відведену йому роль.
У другому томі «Гри» є історія, є мораль. Якийсь чаклун, не злий
і не добрий, але дуже сильний, вирішив позбавити свій світ тяжких спогадів. У
країні триває війна зі степовими воїнами (овва, як у часи Київської Русі!),
багато людей помирає, але поштовхом для чаклуна стало каліцтво єдиного сина і
смерть дружини. Отож, він викликає з Потойбіччя ріку забуття, Лету. Кожен, хто п’є
з неї воду, забуває все погане, але з ним і все хороше. У когось зникає донька
— за тиждень її вже забули. Але є, звісно, ті, хто забувати не хоче. От вони —
герої. Вони вирішують ріку завернути назад у Потойбіччя, бо там вона
потрібніша. Але що цікаво: жоден із наших героїв, хоча впродовж усієї книжки всі
били себе в груди в готовності прийняти бій із невідомою Рікою, не наважується
її реально зупинити. Вони вагаються, як нормальні люди. Бо в кожного є щось
своє, що хотілося б забути. Але мораль сеї байки в тому, що пам'ять — це не
лише погане, але й добре. І неможливо пам’ятати добре, не пам’ятаючи поганого.
Так що ця книжка, хоч вона загалом і дуже якось дивно написана, дуже заплутано
й місцями також неоковирно (хоч і втричі краще, ніж перший том), про пам'ять. І
це в ній — найкраще, бо нам усе-таки, що не кажіть, потрібно пам’ятати.
Чи раджу я її? Хз. Судіть самі. Я перечитувати точно не буду.
Це книжка на один раз. Але якщо ви цінуєте українське фентезі, то чом би й ні.
Але як на мій смак, то ліпше вже почитати Володимира Арєнєва чи Сергія
Оксеника.
Марина Муляр. Гра. Рівень перший: Синій Коридор. — К.:
Прудкий равлик, 2012. — 104 с.
Марина Муляр. Гра. Рівень другий: Світ легкий, Світ важкий.
— К.: Прудкий равлик, 2013. — 308 с.
Як на мене авторка книги просто вкрала річку Лету з древньо- грецької міфології в якій зустрічяється ця річка. Вона була потрібна для того, щоб коли душа мертвого хотіла переродитися вона заходила в цю ріку (вистачало лише краплі з Лети щоб стерти пам'ять!) і забувала все не тільки про Царство Мертвих,а й про те хто вона була. А також викликати її абсолютно неможливо тому що вона була дуже важлива і тому Аїд ПОСТИЙНО виставляв охорону біля неї.
ВідповістиВидалитині, це не називається "красти". в літературі це явище цілком нормальне, авторка фентезі використала у своєму тексті міф про античну річку. це норм, усі про це знають. це не крадіжка :) ось якби вона списала півкнижки з міфу і не сказала про це — оце крадіжка. але такого нема)
Видалити